江戸時代を代表する絵師集団の狩野派は、単に将軍家や大名家に絵を提供するだけでなく、絵の模写や鑑定など、現在の芸術研究センターのような活動も行っていた。
そうした狩野派の知られざる側面に焦点をあてたユニークな出光美術館の展覧会。
狩野派の絵師たちは、様々な人々から絵の鑑定を頼まれる際に持ち込まれた絵を模写して、それを自分たちの絵の制作の参考にもしていた。
絵を鑑定するにあたって料金を取っていたが、それを模写してその後の自分たちの作品にも応用していたので、何ともちゃっかりしている。
狩野派が鑑定したと思われる、牧谿や馬遠、雪舟や土佐派などの絵画が展示されていた。
牧谿や馬遠などの中国のレジェンドたちの作品は、現在では真筆とは認められていないようで、狩野派の鑑定は、かなりいい加減であったようだ。
The Kano school, a group of painters representing the Edo period, not only provided pictures to generals and daimyo, but also performed activities such as the current art research center, such as copying and appraising pictures.
A unique Idemitsu Museum exhibition focusing on the unknown side of the Kano school.
Kano school artists also copied the paintings that were brought in when various people asked them to appraise the paintings and used them as references for their own paintings.
They got fee to appraise the painting, but they were copying them and applying them to their work afterwards, so I was a little disappointed.
Paintings by Makishi, Maen, Sesshu, Tosa school, etc., which are believed to have been appraised by the Kano school, were on display.
The works of Chinese legends such as Makishi and Maon are not currently recognized as true writing, and the Kano school's appraisal seems to have been quite sloppy.
(Translated by Google Translate)
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